Korekta kosztów – limit 15.000

Nowa ustawa wejdzie w życie z dniem 01 stycznia 2017 roku. Ustawa będzie obowiązywała w zakresie dotyczącym podatku dochodowego.

Rozliczenie księgowe

Czy korekta kosztów i limit określony w ustawie dotyczy mnie ?

Jeśli jednorazowa wartość transakcji przekroczy 15 000 zł w przypadku uregulowania zobowiązań, podmiot gospodarczy będzie w obowiązku dokonać korektę. Przedsiębiorstwo chcące rozliczyć zobowiązanie wobec swoich kontrahentów gotówką, obowiązywać będzie zmniejszenie kosztów podatkowych. Nawet jeśli płatność będzie w kilku płatnościach to należy rozliczyć w nich te płatności. Podatnicy nie będą również uprawnieni do wliczenia do tej kategorii kwoty tej płatności.

W przypadku jeśli w danym miesiącu podatnik poniósł koszty poniżej wspomnianej kwoty zmniejszenia, będzie w obowiązku zwiększyć przychody o różnicę.

Wprowadzona ustawa niosła za sobą również wiele wątpliwości. Chcąc uregulować zobowiązania podatnicy stosują również kompensaty i barter. Pytanie jakie rodzi ustawa, to czy ten sposób uregulowania zobowiązania będzie miał skutek w podatku dochodowym i koniecznością dokonania przewidzianej korekty.

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów został opublikowany komunikat. Wg niego przepisy ustawy nawiązującej do skutków podatkowych regulowania płatności transakcyjnych w gotówce nie mogą byc zastosowane do innych form uregulowania zobowiązań. Zarówno barter jak i kompensata nie mają charakteru płatności i nie są związane z rachunkiem płatniczym.

Jeśli mają Państwo wątpliwości dotyczące wprowadzenia nowej ustawy prosimy o kontakt z Biurem Rachunkowym Kukla.